Strefa marek
Poradnik nr 27 - Raport na temat ewolucji zabawy
Rodzice, pobawcie się z nami, czyli jak ważna jest wspólna zabawa dla szczęśliwej rodziny

Grupa LEGO® przeprowadziła badania na temat roli zabawy w życiu dzieci i całych rodzin. Poddano im niemal 13 000 rodziców i dzieci w 9 krajach. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości: rodziny, które bawią się częściej, są szczęśliwsze. Jednak okazuje się, że współczesne dzieci na ogół są zbyt zajęte, by znaleźć czas na zabawę.

Raport na temat zabawy

Raport ujawnia związek między czasem spędzonym na wspólnej zabawie a szczęściem rodzin. 9 rodzin na 10 (88%), które bawią się razem przez 5 godzin w tygodniu lub dłużej, twierdzi, że są szczęśliwe. Spośród tych, które bawią się krócej, zadowolonych jest tylko 7 rodzin na 10 (75%).

Czas poświęcany na zabawę jest ograniczony – niemal 1/3 rodzin (30%) spędza wspólnie mniej niż 5 godzin tygodniowo. 1 rodzina na 10 (10%) bawi się krócej niż 2 godziny. 4 dzieci na 5 (81%) chciałoby, aby rodzice częściej się z nimi bawili. Przy czym nawet jeśli rodziny spędzają czas na wspólnej zabawie, aż 6 rodziców na 10 (61%) przyznaje, że rozpraszają ich w tym czasie inne sprawy, takie jak praca zawodowa, zajęcia domowe czy smartfony. Niepokojące jest również to, że co piąte dziecko (17%) twierdzi, że jest zbyt zajęte, by znaleźć czas na zabawę.

– Wspólna zabawa jest fundamentem życia rodzinnego zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Jednak w nowoczesnym stylu życia, bardziej niż kiedykolwiek wypełnionym różnymi aktywnościami, z naciskiem na formalną edukację i zorganizowane zajęcia, można nie znaleźć na to czasu. Tymczasem biorąc pod uwagę dobroczynne efekty wspólnej zabawy dla naszego samopoczucia i poziomu szczęścia, powinna to być obowiązkowa „praca domowa” – podkreśla Jessica Joelle Alexander, ekspertka ds. rodziny i autorka książek o tej tematyce.

Kiedyś było jakoś łatwiej...

Raport Grupy LEGO przedstawia pokoleniową zmianę w modelach zabawy i obawy z tym związane. Podczas gdy rodzice wciąż martwią się o bezpieczeństwo i aspekty społeczne związane w zabawą w wirtualnym świecie (88% jest zaniepokojonych bezpieczeństwem w Internecie, a 72% obawia się, że technologia sprawia, iż ich dzieci są mniej zdolne do samodzielnego myślenia), wyniki badań LEGO ujawniają, że przykład najmłodszego pokolenia pokazuje, jak istotne jest wykorzystanie współczesnych możliwości technologicznych. Same dzieci są pionierami określenia „fluid play” – nowego typu zabawy, w którą w naturalny sposób się angażują, łącząc doświadczenia rzeczywiste, wyobrażone i wirtualne. Dla nich to po prostu zabawa.

Raport „LEGO Play Well Report” dowodzi, że większy udział zabawy w cyfrowym świecie nie odbywa się kosztem tradycyjnej zabawy – nadal większość dzieci (81%) woli bawić się z rodzicami niż w samotności, a 3 na 4 spośród nich (72%) wybiera zabawę z przyjaciółmi w tym samym pokoju niż online.

Pomimo obaw, rodzice coraz częściej podzielają podejście swoich dzieci. Ponad 1/2 badanych (59%) wierzy, że technologia może zbliżyć do siebie członków rodziny, zaś 3 respondentów na 4 (77%) uznaje, że zabawa w cyfrowym świecie też może być kreatywna.

– Podczas gdy wielu rodziców twierdzi, że preferencje ich dzieci w zakresie zabawy cyfrowej stają na przeszkodzie tradycyjnej zabawie, którą uważają za lepszą, prawda jest taka, że te dwa typy rozrywki wcale nie muszą się wykluczać. Współczesne dzieci bardziej niż poprzednie pokolenia postrzegają świat cyfrowy i rzeczywisty jako jedną, dużą, połączoną ze sobą przestrzeń do zabawy. Aby jak najlepiej wykorzystać czas na wspólne aktywności, rodzice również muszą przyjąć ten sposób myślenia – zwraca uwagę dr Elena Hoicka, starszy wykładowca na wydziale Psychologii w Edukacji na Uniwersytecie w Bristolu.


Niedoceniana moc zabawy

Siła zabawy jako aktywności, która pomaga dzieciom się uczyć, pozostaje dla rodziców bezsporna. Niemal wszyscy (95%) twierdzą, że jest niezbędna dla dobrego samopoczucia dzieci i stanowi ważne narzędzie edukacyjne. 4 respondentów na 5 (82%) uważa, że dzieci, które bawią się częściej, odniosą większe sukcesy w przyszłości.

76% badanych rodziców oceniło naukę poprzez zabawę jako technikę edukacyjną nr 1, wyżej niż czytanie książek (67% respondentów), naukę w szkole (55%), interakcje z przyjaciółmi (65%) i surfowanie w sieci (22%). Co ważne, 4 dzieci na 5 (83%) zgadza się, że uczą się lepiej, gdy nauka zawiera elementy zabawy.

Dorośli i dzieci w równym stopniu odczuwają korzyści płynące ze wspólnej zabawy. Rodzice twierdzą, że jest ona dobra dla ich własnego dobrego samopoczucia (91%) i szczęścia (72%), a nawet pomaga im w zrelaksowaniu się (86%) oraz zacieśnianiu więzów z dziećmi (64%). Niemal wszystkie dzieci biorące udział w badaniu potwierdziły, że zabawa sprawia, że czują się szczęśliwe (93%), a ponadto pomaga im się zrelaksować po długim dniu w szkole (87%).

Na podstawie badania Grupa LEGO zasugerowała 10 zasad, które rodziny powinny brać pod uwagę podczas wspólnej zabawy. Są wśród nich zachęcanie do swobodnej zabawy, akceptacja błędów i nadawanie domowym obowiązkom charakteru zabawy.

– Piękno zabawy polega na tym, że ewoluuje i zmienia się wraz z każdym pokoleniem. Jej zalety pozostają tymczasem niezmienne. Raport LEGO Play Well pokazuje, że digitalizacja zwiększa możliwości wciągającej zabawy. Będziemy kontynuować ewolucję w świecie LEGO, by płynnie integrować cyfrowe i fizyczne doświadczenia dzieci, tak aby nadal mogły czerpać korzyści z zabawy, dzięki której uczą się i rozwijają. Chcemy wspierać rodziców w zapewnieniu ich pociechom jak najlepszych doświadczeń, podkreślając wagę czasu poświęcanego na zabawę – mówi Julia Goldin, CMO Grupy LEGO.


O raporcie

Raport „LEGO play well report” powstał w oparciu o globalne badanie dotyczące fenomenu zabawy przeprowadzone przez Grupę LEGO. Obejmuje szereg kwestii, m.in. postrzeganie przez rodziców i dzieci korzyści płynących ze wspólnej zabawy, preferencje dzieci dotyczące zabawy, kształtowanie umiejętności ważnych dla przyszłości dzieci, cyfrowe bezpieczeństwo dzieci, naukę poprzez zabawę. Wszystkie ustalenia w raporcie, o ile nie wskazano inaczej, zostały zebrane od lutego do marca 2018 r. od łącznie 9 249 rodziców posiadających dzieci w wieku 1,5-12 lat oraz od 3 723 dzieci w wieku 5-12 lat za pośrednictwem 20-minutowego internetowego badania ilościowego przeprowadzonego na 9 rynkach (Chiny, Dania, Francja, Niemcy, Meksyk, Rosja, Arabia Saudyjska, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone).


Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"


Tekst i zdjęcie: Grupa LEGO