Strefa marek
Poradnik nr 2 - Interesujące fakty z raportu NPD
Interesujące fakty z raportu NPD

Jak wyglądają najnowsze dane z branży w ujęciu znanej firmy badawczej NPD Group? Zebraliśmy dla Państwa najciekawsze informacje!

Efektywna komunikacja

Przede wszystkim warto podkreślić, że Polska należy do rynków o największej dynamice wzrostu sprzedaży zabawek. Zajmujemy w tej kategorii 3. miejsce (z 10-procentowym wzrostem rok do roku), a wyprzedzają nas pod tym względem tylko Rosja i Meksyk. Za nami są tak silne gospodarki, jak: Niemcy, USA, Wielka Brytania – to na pewno rynki bardziej dojrzałe, stąd ta dynamika może być nieco niższa. Polski rynek wartościowo rośnie o ponad 10 proc., a ilościowo nastąpił niewielki spadek – o 0,2 proc. Średnia cena kupowanej zabawki wynosiła w Polsce ok. 34-37 zł. Oczywiście konsumenci są najbardziej skłonni do większych wydatków i wyższej ceny jednostkowej w grudniu. Najmocniejszą kategorią ze wzrostami rok do roku są klocki i zestawy do budowania, na kolejnych pozycjach uplasowały się zabawki dla młodszych dzieci i przedszkolaków. Trzecia pozycja należy do lalek, choć tu nastąpił delikatny spadek sprzedaży. Sprzedażowe wzrosty, choć niezbyt wysokie, odnotowano natomiast w następujących kategoriach: puzzle i planszówki, rowerki/pojazdy, zabawki outdoorowe i sportowe, produkty do rękodzieła i pluszaki. Trzej najsilniejsi gracze na polskim rynku to Lego, Mattel i Hasbro. Ich udziały są istotnie wyższe niż kolejnych graczy, tj. firm: Trefl, TM Toys, Simba, Cobi, Dromader i Dumel. Trzy najpopularniejsze zabawki w naszym kraju to Furby, Hot Wheelsy i Lego City. Zdaniem analityków NPD rządowy program 500+ może przyczynić się do dalszego rozwoju branży zabawek.

Wartość rynku zabawek w krajach Unii Europejskiej

2015: 12,8 mld euro – najlepszy rok od 2009

Sprzedaż zabawek w 2015 r. wzrosła o 6 proc. Najbardziej dynamiczny wzrost można było zauważyć w grupie zabawek tradycyjnych. Zabawki przeznaczone dla dzieci 8-11 lat sprzedawały się zdecydowanie lepiej niż w przedziale wiekowym 0-5 lat (wzrost o 9 proc. – 2015 r.). W przypadku artykułów licencyjnych prym wiodły produkty na licencji Frozen i Star Wars.

Wzrost rynku zabawek w poszczególnych krajach – dane za 2015 r. – rynki na świecie

Rosja – 26 proc.
Meksyk – 10 proc.
Polska – 10 proc.
Niemcy – 8 proc.
USA – 7 proc.
Wielka Brytania – 6 proc.
Kanada – 6 proc.
Hiszpania – 6 proc.
Włochy – 6 proc.
Belgia – 4 proc.
Francja – 3 proc.
Australia – 3 proc.

W powyższych krajach wzrost rynku zabawek kształtował się na poziomie +6,7 proc.

Procentowy wzrost/spadek wartości sprzedaży w poszczególnych grupach zabawek w Polsce – 2015 r.

Cały rynek zabawek: +10 proc.
Klocki i zestawy konstrukcyjne: +14 proc.
Infant/niemowlęta/przedszkolaki: +8 proc.
Lalki: -1 proc.
Gry/puzzle: +26 proc.
Pojazdy: +8 proc.
Outdoor i zabawki sportowe: +7 proc.
Art & craft: +19 proc.
Plusz: +20 proc.
Inne zabawki: +10 proc.

Wiodący producenci i dystrybutorzy zabawek w Polsce w 2015 r.:

1. Lego
2. Mattel
3. Hasbro
4. Trefl
5. TM Toys
6. SimbaToys
7. Cobi
8. Dromader
9. Dumel

Topowe marki w 2015 r.:

1. Lego City, Lego Friends, Lego Ninjago
2. Barbie, Hot Wheels, Laugh & Learn
3. Play-Doh, My Little Pony, Furby
4. VTech, seria „Mały odkrywca”
5. Ravensburger, Rummikub
6. Steffi Love, ChiChi Love
7. Little Live Pets, Small Army
8. Wild Science


Panel badawczy NPD Group obejmuje sieci: Carrefour, Empik, Makro, Smyk, Tesco, Toys ”R” Us.

Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"

Źródło: NPD Group

Źródło fotografii: Shutterstock.com