Dwudziesty wiek przyniósł muzyce brytyjskiej różnorodność, o jakiej wcześniej na Wyspach nikt nie marzył. Po kilku wiekach muzycznej dominacji twórców z kontynentu, kompozytorzy brytyjscy przemówili własnym głosem. Benjamin Britten w operze, Cornelius Cardew w eksperymentach stawiających pytania o granice muzycznego dzieła sztuki, Brian Ferneyhough w wyjątkowo skomplikowanych partyturach, Peter Maxwell Davies w odwołaniach do przeszłości i natury, Thomas Ades w postmodernistycznym żonglowaniu stylami i gatunkami, którym wprowadza muzykę brytyjską w dwudziesty pierwszy wiek. Ale scena brytyjska to również muzyka rozrywkowa, której kolejne wcielenia stanowią odbicie społecznych nastrojów na Wyspach. Na szeroką panoramę zjawisk i postaci, które ukształtowały tamtejszą sceną muzyczną, patrzymy z dwóch perspektyw: wewnętrznej oczami brytyjskich muzykologów i krytyków, wśród których znaleźli się Paul Griffiths, Richard McGregor, Edward Venn, Arnold Whittall i zewnętrznej w tekstach autorów polskich: Doroty Kozińskiej, Michała Libery, Iwony Lindstedt, Jacka Skolimowskiego i Jana Topolskiego. Antologia Nowa muzyka brytyjska pod redakcją Agaty Kwiecińskiej jest przedsięwzięciem wydawniczym Krakowskiego Biura Festiwalowego.