1. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju cele, założenia, ewolucja 1.1. Geneza edukacji dla zrównoważonego rozwoju 1.2. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako element koncepcji zrównoważonego rozwoju 1.3. Edukacja ekologiczna a edukacja dla zrównoważonego rozwoju 1.4. Kluczowe różnice między edukacją ekologiczną a edukacją dla zrównoważonego rozwoju 2. Światowe i krajowe inicjatywy, instrumenty społeczne oraz instytucjonalne dla EZR 2.1. Międzynarodowa inicjatywa stymulująca rozwój edukacji dla zrównoważonego rozwoju w XXI wieku 2.2. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ formą realizacji celów Dekady EZR na kontynencie europejskim 2.3. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w polskich regulacjach prawnych, dokumentach, strategiach i programach 2.4. Badania dotyczące wprowadzania EZR w Polsce 3. Współczesne miasta a zrównoważony rozwój 3.1. Zrównoważony rozwój w miastach w świetle wybranych wyzwań 3.2. Plany i działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w miastach 3.3. Prośrodowiskowe działania w miastach na drodze ku zrównoważonemu rozwojowi 3.3.1. Wybrane zielone projekty i działania w Warszawie 3.3.2. Wybrane zielone projekty i działania w Poznaniu 3.3.3. Wybrane zielone projekty i działania w Krakowie 4. Odpowiedzialne inwestowanie w nieruchomości w miastach a zrównoważony rozwój 4.1. Skutki braku odpowiedzialnego inwestowania w nieruchomości dla miast 4.2. Odpowiedzialne inwestowanie w nieruchomości jako narzędzie zrównoważonego rozwoju w miastach 4.3. Odpowiedzialne inwestowanie w nieruchomości w praktyce rynkowej 5. Transport śródlądowy jako element zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich 5.1. Znaczenie drogi wodnej w zapewnieniu usług transportowych 5.2. Drogi wodne śródlądowe w polityce transportowej Polski i Unii Europejskiej 5.2.1. Dokumenty strategiczne UE 5.2.2. Najważniejsze regulacje UE 5.2.3. Polskie dokumenty strategiczne 5.2.4. Inne uwarunkowania międzynarodowe 5.2.5. Dokumenty ONZ związane z Konwencją AGN 6. Infrastruktura transportowa rzeki Wisły wyzwania zrównoważonego rozwoju 6.1. Warunki nawigacyjne 6.2. Miejskie i regionalne porty śródlądowe na Wiśle a zrównoważony rozwój 6.2.1. Porty morskie w Gdańsku i Gdyni 6.3. Infrastruktura kolejowa i drogowa wzdłuż rzeki Wisły 6.4. Kierunki zrównoważonego rozwoju infrastruktury dróg wodnych w porównaniu z innymi formami transportu 6.5. Kaskada dolnej i środkowej Wisły jako narzędzie wspierające zrównoważony rozwój miast i regionów 6.5.1. Kaskada Dolnej Wisły 6.5.2. Kaskada Wisły Środkowej