MSP stanowią siłę napędową wielu europejskich i światowych gospodarek. Wskazują na to dane ekonomiczne, według których ich udział w ogólnej liczbie przedsiębiorstw, w generowaniu PKB poszczególnych krajów, jak i zatrudnieniu aktywnych zawodowo osób nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do ich znaczenia. Jednakże z punktu widzenia pojedynczego podmiotu sytuacja nie wygląda już tak dobrze. Biorąc pod uwagę fakt, że większość z nich to przedsiębiorstwa małe (lub mikro), wielkość ich zasobów oraz dostęp do zewnętrznych źródeł są mocno ograniczone. Stąd też wdrażanie zmian rozwojowych, jak i służących poprawie konkurencyjności w otoczeniu jest dla nich poważnym wyzwaniem. Panaceum na dokonanie niezbędnych zmian może być poprawa poziomu ich innowacyjności rozumiana w szerokim kontekście jako rozwój innowacyjny (RI). W rozumieniu niniejszej monografii oznacza on rozwój przez innowację, w efekcie którego następuje zamiana stanu początkowego na stan wyjściowy, który jest zdecydowanie lepszy od poprzedniego, tj. o wyższym poziomie innowacyjności.