O bardzo dobrej sytuacji młodzieży na niemieckim rynku pracy decyduje, oprócz sytuacji gospodarczej i procesów demograficznych, wysokie zaangażowanie partnerów społecznych w kształcenie zawodowe w ramach systemu dualnego. Dlatego rozwiązania stosowane za Odrą zasługują na uwagę, jeśli spojrzy się na nie przez pryzmat toczonej u nas dyskusji nad reformami rynku pracy i szkolnictwa zawodowego. W monografii poddano wszechstronnej analizie: oczekiwania młodzieży wobec pracy, sytuację ludzi młodych na europejskich rynkach pracy, dualny system kształcenia zawodowego w Niemczech, ścieżki przechodzenia ze szkoły do nauki zawodu i na rynek pracy po ukończonej edukacji zawodowej, instrumenty wspierania aktywizacji zawodowej młodzieży stosowane przez niemieckie publiczne służby zatrudnienia i bezrobocie młodzieży w Niemczech w czasach kryzysu. Publikacja przeznaczona jest dla pracowników nauki, studentów, a nade wszystko praktyków zajmujących się rynkiem pracy i szkolnictwem zawodowym.