,,W pracy stawiamy tezę, iż myśl Karla Lowitha umożliwia zrekonstruowanie związku łączącego nowoczesność, nihilizm oraz politykę. Nowoczesność przedstawiona jest jako epoka, którą charakteryzują narodziny świadomości historycznej rozstrzygającej o jej odmienności względem starożytności i średniowiecza. Analiza korzeni nowoczesnej świadomości historycznej i wiążącej się z nią historycznej dynamiki stanowi warunek wstępny uchwycenia kierunku rozwoju dziejów Europy. W tym celu Lowith wprowadza tezę o sekularyzacji, która umożliwia zrozumienie zarówno chrześcijańskich korzeni nowoczesności i niechrześcijańskich rezultatów jej rozwoju historycznego. Ambiwalencja chrześcijańskiego dziedzictwa Europy stanowi zatem klucz do zrozumienia specjalnej relacji Boga i człowieka - dokonuje wyniesienia człowieka ponad naturę i dowartościowuje historię, z drugiej - pozostaje on eschatologicznym obwarowaniem wszelkiego procesu dziejowego., który nie może jawić się jako samoistna przestrzeń. Nihilistyczne konsekwencje nowoczesności Lowith kojarzy zatem z egzystencjalizmem, który nie jest w stanie uchwycić człowieka w miarodajnej relacji ani do Boga, ani do kosmosu, odnosząc go jedynie do tego, co przynosi ze sobą zdynamizowana nowoczesnością historia." Ze wstępu autora