Coraz bardziej uświadamiamy sobie trafność słów Pawła VI, że człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków niż nauczycieli, a jeśli słucha nauczycieli, to dlatego, że są świadkami. W epoce kryzysu autorytetów formatorzy stoją dziś przed coraz trudniejszym zadaniem, któremu nie mogą sprostać bez własnej formacji. () Autorzy prezentowanej książki są znanymi specjalistami w zakresie pedagogiki i katechetyki, profesorami Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, a jednocześnie duchownymi głęboko zaangażowanymi w proces formacji, w tym także formacji wychowawców. Jest to dlatego warte podkreślenia, że prezentowana monografia odzwierciedla te podwójne kompetencje: z jednej strony jest specjalistycznym naukowym opracowaniem tematu, z drugiej strony stanowi rodzaj podręcznika, a nawet przewodnika czy vademecum dla wszystkich zajmujących się formacją. Książka ta nie stanowi jedynie suchego wykładu, ale pełna jest odniesień do życia i przykładów zaczerpniętych z praktyki. () Ponieważ książka ma charakter interdyscyplinarny, warto polecić ją nie tylko wszystkim formatorom, lecz także socjologom, pedagogom, filozofom, teologom i psychologom. Zgadzając się z poglądem autorów, że każdy człowiek uczestniczy w procesie formacji innych i siebie samego, można ją polecić wszystkim, którym na sercu leży integralny rozwój człowieka. Ks. prof. dr hab. Wojciech Zyzak