Autorki duży nacisk kładą na kształcenie u ucznia umiejętności obserwacji, wyciągania logicznych wniosków, wyrabiania nawyków pracy laboratoryjnej. Zagadnienia poruszane w podręczniku obejmują między innymi bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, tematykę substancji chemicznych znajdujących się w otoczeniu ucznia. Uczeń poznaje wzory związków chemicznych, pojęcie wartościowości, niemetale i ich tlenki oraz niektóre wodorki. - Świat chemii w otoczeniu człowieka wskazanie zagrożeń w przypadku niewłaściwego obchodzenia się z substancjami, zapoznanie z zastosowaniem substancji zgodnie z ich właściwościami. - Dokładnie zaplanowane doświadczenia możliwość optymalnego wykorzystania czasu podczas lekcji, rozbudzenie w uczniach zainteresowania chemią oraz rozwój umiejętności wyciągania wniosków i samodzielnego myślenia. - Rozdział o szkle i sprzęcie laboratoryjnym oraz o pracy w laboratorium to podstawa samodzielnej i poprawnej pracy ucznia podczas doświadczeń chemicznych przeprowadzanych na lekcji. - Zróżnicowane tematy projektów do realizacji inspiracja dla ucznia do twórczego działania, między innymi na rzecz ochrony środowiska.