Książka Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych Moniki Badeckiej-Kozikowskiej ma charakter praktycznego poradnika, wspartego podwalinami teoretycznymi. Ujawnia on wprawdzie i uświadamia nauczycielom braki metodyczne, nazwane grzechami, ale tylko po to, żeby pomóc im nie popełniać ich więcej. W rozdziale I przedstawiony został w skrócie skonstruowany modelowy warsztat metodyczny, a także zaprezentowana ankieta dla ucznia, którą nauczyciele mogą swoim uczniom zaproponować, aby przekonać się jaka jest ich opinia na temat nauczania i w jakiej relacji pozostaje on do skonstruowanego przez Autorkę ideału. Zaanonsowano także niektóre wyniki badań nakreślające tło dla dalszej części książki. Poza tym rozdział I oprócz pochwały cnót metodycznych pozwala przygotować grunt pod uzasadnienie bezlitosnego rozprawienia się z metodycznymi siedmioma grzechami głównymi w rozdziałach II, III, IV i V oraz grzechami pomniejszymi w rozdziale VI. Po solidnej spowiedzi w każdym z nich następuje deklaracja poprawy i praktyczny plan jej realizacji. Rozdziały VII i VIII przeznaczone są dla bardziej wnikliwych i dociekliwych Czytelników i zawierają całościową prezentację wyników badań oraz ich szczegółową analizę.