W monografii zaprezentowano możliwości, jakie stwarza wdrożenie i stosowanie określonych instrumentów i modeli zarządzania jakością w obszarze usług medycznych. Inspiracją do powstania książki był fakt uczestniczenia w pracach grupy roboczej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, zajmującej się opracowaniem wieloletniego programu doskonalenia jakości w jednostkach wykonujących działalność leczniczą, w ramach Regionalnego Programu Strategicznego Zdrowie dla Pomorzan", oraz współorganizowanie i współprzewodniczenie cyklom seminariów i konferencji, odbywających się w Gdańsku w ramach HQ Forum (Healthcare Quality Forum), których rolą jest promowanie nowoczesnych metod zarządzania jakością w opiece zdrowotnej. Wśród omówionych tematów: rola i istota jakości oraz bezpieczeństwa usług medycznych różnorodne koncepcje zarządzania jakością, w tym TQM, Kaizen, Lean Management oraz Six Sigma narzędzia i metody zarządzania jakością, zarówno o charakterze ogólnym, jak i specyficznym, np. metoda HFMEA czy MedCARVER+Shock, podstawowe modele doskonałości, a także idea i znaczenie takich inicjatyw jak benchmarking, dobre praktyki oraz samoocena.