EAN:
5902490419599
Autor:
Wydawnictwo:
Rok wydania:
2022
Oprawa:
broszurowa
Format:
271x201 mm
Cena sugerowana brutto:
24.99zł
Stawka vat:
8%
Co nam dają algorytmy?
Jeszcze do niedawna rzeczywistość zapośredniczona przez komputerowe algorytmy wydawała się scenariuszem rodem z science fiction. Dziś nie możemy się bez nich obejść: pozwalają czuć się zrozumianym, oferują rozrywkę i pomoc w robieniu zakupów czy sprzątaniu domu.
Do rewolucyjnej przemiany doprowadziło upowszechnienie Internetu i mediów społecznościowych. Skrócił się dzięki temu dystans do źródeł wiedzy, rozwinęły się nasze możliwości poznawcze, lecz jednocześnie pogłębiły się istniejące podziały, a tzw. bańki społecznościowe budują nam wypaczony obraz świata. Maszynowe uczenie się preferencji udostępnianych w sieci przez użytkowników przekłada się zarówno na nasze wybory konsumenckie, jak i decyzje polityczne. Związek z algorytmami to historia skomplikowanej przyjaźni, która jak każda relacja zmienia nas samych.
Co zyskaliśmy dzięki algorytmom? W jakim stopniu wpływają one na nasz światopogląd? Kiedy technologia dyskryminuje, a kiedy wyzwala? Czym przyciąga nas TikTok?
Odpowiadają: Jan Jęcz, Michał R. Wiśniewski, Ewa Drygalska, Łukasz Lamża i Dominika Słowik
Ponadto w numerze:
Pułapki geopolityki, czyli biznes zamiast nauk społecznych
Graeber i Wengrow: świat może być lepszy, niż sądzimy
Geniusz, obibok, prorok. David Foster Wallace i potęga literatury
Felietony Olgi Gitkiewicz, Filipa Springera i Janusza Poniewierskiego
Piotr Oczko o malarce, na punkcie której oszalał cały świat w XIX w.
Stacja: literatura - opowiadanie Marcina Oskara Czarnika