Strefa marek
Efekty zewnętrzne w gospodarce przestrzennej

EAN:

9788372528995

Autor:

Rok wydania:

2024

Oprawa:

broszurowa

Strony:

352

Cena sugerowana brutto:

76.65zł

Stawka vat:

5%

Bez prawa zwrotu

Przedmiotem rozważań przedstawionych w monografii są efekty zewnętrzne w gospodarce przestrzennej. Uwagę skoncentrowano na zdefiniowaniu, klasyfikacji, atrybutach i internalizacji efektów zewnętrznych. Scharakteryzowano także efekty zewnętrzne w świetle koncepcji teoretycznych. Następnie zaproponowano autorskie metody ustalania cech i typów efektów zewnętrznych w gospodarce przestrzennej. Rezultatem jest podział efektów zewnętrznych w obszarze: planowania przestrzennego i polityki przestrzennej, gospodarki nieruchomościami, uwarunkowań przyrodniczych, środowiskowych i rolniczych oraz infrastruktury technicznej i transportu. Zwrócono szczególną uwagę na relacje człowiekśrodowiskoprzestrzeń (planistyczna), analizując główne nurty, jak również teorie służące pogłębionej dyskusji o polityce i gospodarce przestrzennej. Omówiono cechy efektów zewnętrznych w gospodarce przestrzennej oraz zaproponowano ich podział, uwzględniając m.in. potencjalność i systematyczność, formę i lokalizację ich wystąpienia oraz możliwość identyfikacji w układach przestrzennych. Wszystkie propozycje są próbą nowatorskiego podejścia do analizowanego zagadnienia, w szczególności dotyczy to pojęcia amfoterycznych efektów zewnętrznych w gospodarce przestrzennej. Przeprowadzono delimitację obszarów dotkniętych efektami zewnętrznymi generowanymi w wyniku procesów żywiołowej suburbanizacji miast. Opierając się na teorii dyfuzji, wprowadzono rozróżnienie efektów zewnętrznych typu spillover dla gospodarki przestrzennej (dyfuzyjnych efektów zewnętrznych) wraz z ich niezbędną charakterystyką. Podjęto także rozważania na temat istoty gospodarki przestrzennej oraz planowania przestrzennego i strategicznego, jak również wartości ekonomicznej przestrzeni wobec związanych z nią efektów zewnętrznych.

Publikacja może być przydatna dla szerokiej grupy naukowców i praktyków zainteresowanych efektami zewnętrznymi, a także studentów zarówno kierunków: gospodarka przestrzenna, urbanistyka, inżynieria środowiska, jak i kierunków ekonomicznych.

Treść:

1. Teoriopoznawcze podstawy efektów zewnętrznych

2. Przestrzenne uwarunkowania powstawania efektów zewnętrznych

3. Efekty zewnętrzne w systemach interwencji publicznej

4. Koncepcja definicji oraz podziału efektów zewnętrznych

5. Propozycja typologii efektów zewnętrznych w gospodarce przestrzennej

6. Chaos przestrzenny i efekty zewnętrzne. Implikacje dla gospodarki przestrzennej