Książka zawiera część teoretyczną i opis doświadczeń z programów konsultacyjno-szkoleniowych prowadzonych przez autora dla przedsiębiorstw i instytucji. Omówiono profesjonalne metody przyjmowania nowych pracowników i organizowania ich adaptacji, a następnie planowanie karier i tworzenie rezerwy kadrowej. To wszystko powinno być realizowane przy pomocy odpowiednich systemów ocen wyników aktualnych i spełniania kryteriów przyszłościowych. Omówiono bardzo dokładnie projektowanie i wdrażanie systemów motywacyjnych, zwracając szczególną uwagę na wspieranie twórczości. Jest też rozdział na temat wykwalifikowanego prowadzenia negocjacji oraz zarządzania swoim czasem i radzenia sobie ze stresem. Opisano także rolę konsultanta wspomagającego zarządzanie firmą/instytucją. Książka przeznaczona jest dla menedżerów i pracowników działów personalnych firm. Ponadto może być dobrze przyjęta przez psychologów pracy, którzy chcą pełnić role konsultantów. Powinna być przydatna studentom psychologii pracy.