Tom 15. serii Media początku XXI wieku wydawanej we współpracy z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Przedmiotem rozważań, a zarazem spoiwem, łączącym w niniejszej pracy twórczość i prawo, jest dzieło literackie. Głębokie spostrzeżenie Jorge L. Borgesa doskonale oddaje ideę utworu, będącego przedmiotem praw autorskich i źródłem doktryny: dzieło rodzi się w umyśle twórcy, a utrwalenie go na określonym nośniku stanowi jedynie niedoskonałe odbicie tej idei w materii. Jakkolwiek utworem literackim, a także dziennikarskim, zajmują się głównie badacze z obszaru teorii literatury i nauk humanistycznych, to jest on także przedmiotem dociekań prawników. I to właśnie w ramach prawa autorskiego pojawiła się koncepcja wielowarstwowej budowy dzieła literackiego. Zadaniem niniejszej pracy jest przedstawienie tych idei w wybranych naukach humanistycznych oraz zbadanie, czy i na ile koncepcje teoretyków prawa autorskiego wypełniają założenia przyjęte w naukach humanistycznych. Pozwoli to w zakończeniu na podjęcie próby sformułowania własnego konstruktu wielowarstwowej budowy dzieła.