W nowym, uaktualnionym wydaniu podręcznika omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie) problematykę zderzeń, urządzenia minimalizujące skutki wypadków (także w odniesieniu do motocykli) oraz nowoczesne urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy (m.in. technika radarowa, układy nawigacji satelitarnej, tzw. inteligentne układy oświetlenia, zabezpieczenia przed kradzieżą samochodu). Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania, umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego, w tym kwestie uspokojenia ruchu oraz sterowania ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej, budowę baz danych o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zestawiono definicje stosowanych obecnie wskaźników oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego z wykorzystaniem elementów teorii ryzyka. Uwzględniono problematykę wpływu bezpieczeństwa pieszych na konstrukcję pojazdu.