Systematyczna obserwacja zabiegów stylistycznych czyniących utwory Ryszarda Kapuścińskiego sugestywnymi i przekonującymi służy nie tylko celom poznawczym, lecz także praktycznym. Dla adeptów sztuki dziennikarskiej materiał egzemplifikacyjny omówiony w niniejszej książce może mieć walory poglądowe oraz instruktażowe, natomiast uczniowie, zachęcani i obligowani przez podstawę programową do lektury wybranych reportaży, mogą dzięki temu rozszerzyć perspektywę interpretacyjną o aspekty leksykalne, składniowe i etnolingwistyczne, łącząc tym samym naukę o literaturze z wiedzą o języku, a także doskonaląc własne kompetencje komunikacyjne. Młody czytelnik tekstów dokumentalnych zwykle koncentruje się na tym, co jest tematem narracji, jak również na zawartym w niej przekazie ideowym. Zaproponowanie mu alternatywnego modelu odbioru, który uwzględnia fundamentalną rolę, jaką w kreacji rzeczywistości przedstawionej odgrywają twórcze zastosowanie języka, stwarza szansę odsłonięcia kolejnych - estetycznych i kulturowych - aspektów dzieła.