Zestaw ćwiczeń zamieszczonych w książce odwołuje sie w duzej mierze do naturalnych skłonności młodego chórzysty do muzycznej zabawy, spontanicznego reagowania na bodzce dzwiekowe, a takze do samolubnego czerpania przyjemnosci z procesu wytwarzania rytmicznego hałasu. Wykorzystano tu zasoby niskobudżetowej kreacji dzwiekowej, będące w zasięgu każdego adepta chóralistyki: począwszy od dzwieków wokalnych, po klaskanie, tupanie czy pstrykanie palcami. Celem prezentowanych zadań rytmicznych i melorytmicznych jest koordynacja ruchowa ciała w czynnościach wokalnych, a w szczególności praca nad zespołowym synchronizowaniem pulsu muzycznego z artykulacją głosek frazy tekstowej. Przedstawione są także kreatywne sposoby użycia do celów muzycznych swoistych cech fonetyki jezyka polskiego oraz zagadnienia rytmiczne podejmowane w edukacji muzycznej mniej chętnie: synkopy, polirytmia, polimetria i metrum nieregularne. Cwiczenia w znacznym stopniu nawiazuja do stylistyki muzyki popularnej, która stanowi naturalne srodowisko powstawania wyrazistych zjawisk rytmicznych. Sa one stopniowane pod wzgledem poziomu trudnosci i opatrzone stosownym komentarzem metodycznym, objasniajacym ich cel oraz sposób wykonania, a takze podpowiadającym możliwe rozwiazania ewentualnych problemów wykonawczych. Szczegółowe komentarze są również pewną wykładnią mojej metody pracy z chórem, wskazującą istotne zagadnienia i efektywne sposoby osiągania celów". Przy wybranych przykładach muzycznych znajdują się symbole odsyłające do do nagrań audio lub audio-wideo dostępnych na kanale PWM.